the rough guide to teaching

Je eigen moodle server

Tegenwoordig hoor je veel over free and open source software. Er zijn enkele belangrijke verschillen. Meer info kan je op volgende websites vinden. In essentie komt het hier op neer. Als je we spreken over open source software betekent dit dat iedere internaut toegang heeft tot de broncode. Hij of zijn kan op die manier zaken aanpassen aan de software ter verbetering. Free software betekent gewoon dat de software gratis verspreid wordt, dit wil echter niet zeggen dat de broncode toegankelijk wordt gemaakt. Dokeos is een vorm van opensource software. Linux is het belangrijkste besturingssysteem dat helemaal gebaseerd is op de opensource filosofie. De ontwikkelaars hebben terechte kritiek op microsoft. Ze stellen het als volgt voor: stel je maakt een recept voor een lekkere cake, een vriend gebruikt dit recept en voegt na enkele pogingen extra ingrediënten toe maakt het extra lekker en geeft het vervolgens terug aan jou. Dit is de filosofie van opensource software. Deze manier van werken lijkt logisch. Microsoft is andere koek, zij ontwikkelen software iedereen moet het gebruiken (vb internet explorer) maar je kan er niks aan veranderen. Een interessante film over linux kan je hier vinden

Opvoeden is inleiden in nieuwe werelden. Wel vandaag zijn ze daar goed in geslaagd op cti. We maakten kennis met Apache server, MySQL and php. De drie belangrijkste ingrediënten voor het opzetten van je eigen moodle server. Gelukkig is er software ontwikkelt die deze drie zaken bundelt en in een pakket aanbiedt: xampplite. Na de installatie van de software wordt de apache server, de MySQL (database server) en de php (voor dynamische websites geïnstalleerd. Eens dat geïnstalleerd kan je moodle gratis downloaden. Via moodle.org

Aankomst op cti dag 2

Dimitri een van onze tutors in actie

Christos Rodosthnous from Cyprus: Master in Computational Mathematics and Phd in Artificial Intelligence, maar vooral en mega toffe kerel en een gepassioneerde computer engineer met een hart voor onderwijs, hij vertelde ons alles over de installatie van de Apache, php, MySQL en moodle server. Zijn overtuigingskracht en passie voor zijn job werkte ongeloofelijk aanstekelijk.

Tijdens de middagpauze kregen we toegang tot het echte hart van cti. De servers voorzien alle scholen in Griekenland van toegang tot het web. De toegang wordt dus centraal geregeld .

Christos en Jelena

De drukke dag werd afgesloten met een stadswandeling startend aan de vuurtoren, het symbool van de stad voor de brug.

De avond werd afgesloten met een lekker diner en bijhorende muziek